خورده فرمایش آیت الله حاج شیخ محسن اراکی و جواب آن:
همین که کسی ادعای عرفان کرد معلوم می شود عارف نیست…میخواهد کلاه سر مردم بگذارد
یا آن دیگری باز هم کتاب نوشته بودند …یکیش حَدّاده، یکیش مَدّاده…
چرا شرح حال علامه طباطبایی را نمی نویسید شما؟!
می روید سراغ این بغّال و اون عطّار …
یعنی چی این؟!
اصلاً «عرفانِ بی فقه لَیسَ بِعِرفَانٍ»
پاسخ
اولا ان شا الله منظور شما از فرمایشات خطابی خود، این بُعد قضییه نیست که فقه را به فقه الشریعه محصور نموده باشید و خواسته یا ناخواسته با هجمه به کسانی که به بالاترین مراتب فقه یعنی فقه الطریقه (اخلاق) و فقه الحقیقه (عرفان) توجه علمی و عملی دارند و از خواص واقعی جامعه یک پارچه شیعی محسوب می شوند طعنه جدلی بزنید.
زیرا با شناختی که از شما در عرصه فقاهت انقلابی داریم نمیتوانیم بفهمیم که شما چطور طعنه به کسی می زنید که امام خامنه ای یکی از کتب مربوط به حداد العرفا را هفت بار خوانده اند.
از مثل شما متوقع نیست مطلب شبه حقی را در زاویه باطل تبیین کنید.
ثانیا: ریا در تعبدیات است نه توصلیات و هر ادعایی ملازم ریا نیست و هر بی ادعایی ملازم اخلاص نیست.
ثالثا: ژرف اندیشی فقیهانه عرفا هر چند در زمره عطار و خیاط و حتی اعرابی باشد به دلالت رَجَع فقیها و توجه به ابعاد فقه اکبر موجّه است.
رابعا: «اصلا فقه بی عرفان لیس بِفِقه» موسی صاحب شریعت را خضر بایدش و البته خضر معمر شاگرد #امام_زمان عج است.
العبد صانعی کرمانی
- نویسنده : حجت الاسلام مجتبی صانعی کرمانی
- منبع خبر : موسسه فقهی عرفانی راهنشان